STATUTEN
I. BENAMING EN MAATSCHAPPELIJKE ZETEL
Artikel 1
De vereniging, die geen winstoogmerk heeft, wordt genoemd “ veneziaviva.be, Belgische
vereniging voor de bescherming en de verdediging van Venetië ”, afgekort veneziaviva.be,
en is onderworpen aan de wet van 2 mei 2002.
Artikel 2
De zetel van de vereniging is gevestigd te 1000 Brussel, Ravensteinstraat 23.
Hij kan met een gewone beslissing van de raad van bestuur naar een andere plaats in België
worden verplaatst. Die beslissing moet in de bijlagen bij het Belgisch Staatsblad
worden bekendgemaakt in de maand van de datum waarop zij is genomen.
Artikel 3
De vereniging wordt opgericht voor een onbeperkte duur.
II. DOEL
Artikel 4
Veneziaviva.be heeft een cultureel, filantropisch en wetenschappelijk doel en wil
door overlegde actie van haar leden bijdragen tot het beschermen, het restaureren en
het tot zijn recht laten komen van het Venetiaans patrimonium en tot het bevorderen van
de ontwikkeling van de stad Venetië met eerbiediging van het milieu ; daartoe zal
veneziaviva.be in het internationaal kader werken in overleg met de internationale organisaties
en de verenigingen met hetzelfde doel.
Artikel 5
De vereniging kan alle handelingen doen die rechtstreeks of onrechtstreeks betrekking hebben
op haar doel. Zij kan onder andere publicaties uitgeven, evenementen organiseren,
studies maken of laten maken.
III. LEDEN
Artikel 6
De vereniging bestaat uit natuurlijke personen die de in artikel 4 verkondigde doelstellingen
onderschrijven. De leden zijn verdeeld in drie categorieën :
- Gewone leden met stemrecht ;
- Buitengewone leden die regelmatig over informatie beschikken ;
- Ereleden.
Artikel 7
De toetreding van nieuwe gewone leden en nieuwe ereleden is onderworpen aan de voorlegging
van een akte van kandidatuur. Die kandidatuur wordt gestuurd naar de voorzitter van de
raad van bestuur welke die op de agenda van de volgende Algemene Vergadering plaatst.
De raad van bestuur geeft een advies over de kandidatuur, die door de Algemene Vergadering
wordt goedgekeurd :
- met de meerderheid van twee derden voor een toetreding als gewoon lid ;
- met een gewone meerderheid voor een toetreding als buitengewoon lid of erelid.
Artikel 8
De leden dienen een jaarlijkse bijdrage te betalen waarvan de raad van bestuur ieder jaar
het bedrag vaststelt. Zij kunnen in geen geval aansprakelijk worden gesteld voor de financiële
verbintenissen van de vereniging.
IV. ALGEMENE VERGADERING
Artikel 9
De Algemene Vergadering is het hoogste orgaan van de vereniging. Zij is voorgezeten
door de voorzitter van de raad van bestuur. Ze bestaat uit alle gewone leden.
Elk gewoon lid heeft recht op een stem.
De buitengewone leden en de ereleden kunnen op de Algemene Vergadering worden uitgenodigd.
Artikel 10
De Algemene Vergadering is het orgaan waar de leden het algemeen beleid van de vereniging
bespreken. Zij is inzonderheid bevoegd voor :
- de benoeming van de raad van bestuur ;
- de goedkeuring van de begroting en de rekeningen ;
- de beslissing over de toetreding en uitsluiting van leden, op voorstel van de raad van bestuur,
volgens de regels van het huishoudelijk reglement ;
- de wijziging van de statuten ;
- de vrijwillige ontbinding van de vereniging.
Artikel 11
De Algemene Vergadering komt ten minste eenmaal per jaar bijeen en vandaag voor de eerste keer.
De Algemene Vergaderingen wordt bijeengeroepen op de plaats, de dag en het uur vastgesteld
door de raad van bestuur.
Artikel 12
De Algemene Vergadering kan slechts geldig beraadslagen over de toetreding of uitsluiting
van leden en over de goedkeuring van begrotingen en rekeningen, wanneer de helft van de
effectieve leden aanwezig of vertegenwoordigd is.
Indien het quorum niet bereikt wordt, kan een tweede Algemene Vergadering diezelfde dag nog
samengeroepen worden, mits deze procedure schriftelijk vermeld werd in de uitnodiging
tot de vergadering.
Artikel 13
Behalve voor de gevallen waarin de huidige statuten voorzien, worden de beslissingen bij
gewone meerderheid genomen door de aanwezige of vertegenwoordigde effectieve leden.
De beslissingen van de Algemene Vergadering worden genoteerd in een register dat getekend is
door de Voorzitter en bewaard wordt ten kantore, waar de leden het kunnen inzien.
V. WIJZIGING VAN DE STATUTEN - ONTBINDING
Artikel 14
Elk voorstel tot wijziging van de statuten of tot ontbinding moet uitgaan van de raad van
bestuur of van ten minste de helft van de effectieve leden van de vereniging.
De raad van bestuur dient de leden van de vereniging, minstens drie maanden vooraf,
in te lichten over de datum van de Algemene Vergadering die over dat voorstel moet beslissen.
Op de agenda van de Algemene Vergadering die dient te beslissen over de ontbinding
van de vereniging, mag slechts dat ene punt van de ontbinding aan de orde komen.
De Algemene Vergadering kan slechts geldig beraadslagen, indien drie/vierde van de
stemgerechtigde leden van de vereniging aanwezig of vertegenwoordigd is.
Een beslissing is enkel geldig, indien zij is aangenomen met een drie/vierde meerderheid.
Indien op de Algemene Vergadering geen drie/vierde van de effectieve of gewone leden
van de vereniging aanwezig of vertegenwoordigd is, wordt op dezelfde voorwaarden
een nieuwe Algemene Vergadering belegd, die, op definitieve en geldige wijze, zal beslissen
over het voorstel, ongeacht het getal van de aanwezige of vertegenwoordigde leden.
Indien tot ontbinding besloten wordt, wijst de vergadering de vereffenaar(s) aan,
legt zij zijn/hun bevoegdheden vast en bepaalt zij de bestemming van de netto-activa
van de vereniging, met dien verstande dat de begunstigde(n) aanverwante doeleinden moet(en)
nastreven.
VI. RAAD VAN BESTUUR
Artikel 15
De vereniging wordt bestuurd door een raad van ten minste drie en ten hoogste tien leden.
De bestuurders worden door de Algemene Vergadering voor twee jaar aangesteld ;
hun mandaat kan verlengd worden.
Artikel 16
De raad kiest, uit zijn midden, een voorzitter, een ondervoorzitter en een
secretaris-penningmeester.
Artikel 17
De voorzitter roept de raad minstens tweemaal in ‘t jaar samen.
Artikel 18
De raad is volledig bevoegd voor beheer en bestuur, onder voorbehoud van de taken
die aan de Algemene Vergadering toekomen. De raad kan zijn voorzitter,
een bestuurder of een aangestelde belasten met het dagelijks bestuur. Bovendien kan de raad,
onder zijn verantwoordelijkheid, bijzondere en specifieke bevoegdheden toevertrouwen aan
één of meer personen.
Artikel 19
De raad van bestuur neemt zijn beslissingen met een gewone meerderheid van de aanwezige
of vertegenwoordigde bestuurders.
Artikel 20
Alle akten die bindend zijn voor de vereniging, worden, behoudens bijzondere volmacht,
getekend door de voorzitter, die zich tegenover derden niet hoeft te verantwoorden
voor de hiertoe verleende machtigingen.
Artikel 21
De rechtsgedingen, voor eisen en strafvorderingen, worden gevoerd door de raad van bestuur,
die vertegenwoordigd wordt door de voorzitter of de ondervoorzitter.
VII. BEGROTINGEN EN REKENINGEN
Artikel 22
Het boekjaar wordt afgesloten op 31 december. De raad is verplicht, de rekening van het
voorbije boekjaar en de begroting van het komende boekjaar ter goedkeuring aan de
Algemene Vergadering voor te leggen.
VIII. ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 23
Alles wat niet voorkomt in deze statuten, meer bepaald wat de publicaties voor de
Bijlagen van het Belgisch Staatsblad betreft, wordt conform de wetsbepalingen geregeld.